Culture-media and Digital: new questions on competition(s)

On February 8, 2011

The “Groupe d’Intérêt Scientifique: Culture-Media & Numerique”, the Department of studies, forecasting, and statistics (ministry of Culture and Communication) and the “Innovation & Regulation in Digital Services” Chair (Ecole Polytechnique, Telecom ParisTech and Orange) organised the 5th Day on Economics of culture. It took place in Paris, at the Centre Pompidou, on Tuesday February 8th, 2011.

This new edition of the Days on Economics of culture, introduced by F. Mitterand, the French Minister of Culture and Communication, addressed the way in which the digital revolution restructures regulations – in particular with regard competition policies -, sectors, business models and markets in the culture and media field.

Programme

Summary

Presentations proposed at the Conférence are now available (in French) :

Le numérique : enjeux des questions de concurrence.
Anne Perrot, Vice-Présidente de l’Autorité de la Concurrence

Quelles formes d’exclusivités pour les contenus audiovisuels ?
Pascal Wilhelm, avocat, cabinet Wilhelm & Associés

Marchés de plates-formes et intégration verticale
Xavier Wauthy, Facultés universitaires Saint-Louis, CORE, Université catholique de Louvain

Infomédiaires et éditeurs de contenu : entre coopération et concurrence
Franck Rebillard, Université Sorbonne Nouvelle Paris 3

Les nouvelles intermédiations techniques: l’exemple des jeux vidéo
Jean Paul Simon, European Commission – Joint Research Centre Institute for Prospective Technological Studies – IPTS

Agrégation, référencement et infomédiation. La place des agrégateurs dans les nouveaux marchés : le cas de la vidéo
Laurent Sorbier, Directeur général de MySkreen

Convergence numérique et redéfinition des marchés pertinents : quel partage des rôles entre politiques de concurrence et régulation sectorielle ?
Frédéric MARTY CNRS –GREDEG (Université de Nice Sophia-Antipolis)

La pratique des autorités de concurrence face à la révolution numérique
Olivier SAUTEL (Microeconomix), Chercheur associé à l’OFCE

Mutations des réseaux et effets sur le marché des contenus.
Thierry Pénard, Université de Rennes 1, CREM, Marsouin

See the conference proceedings publisied in Concurrences, n°3-20